fredag den 2. december 2011

Stabeliserings vejledning.

http://www.rothenborg.dk/webshop-produkter/30-filmoplast/

Klæbevlies er det jeg bruger når jeg broderer, her ligger det med den klæbende side opad.
Bagsiden som skal trækkes af.
Den klæbende del kommer frem til venstre
Når man bruger klæbevlis er det ikke nødvendig med et nyt stykke hver gang man brodere. Langt hen ad vejen kan man bare lappe hullet med et nyt stykke.
Jeg klistre klæbevliesen bag på hullet
Og er nu klar til et nyt broderi
Stoffet trykker jeg på plads der hvor jeg vil have broderiet. Det er klart en fordel især ved små emner men også at stoffet ikke flytter sig når tammen spændes sammen.
or det meste lader jeg lige maskinen ri en kant rundt om broderiet for at stoffet ikke skal trække sig. Det gør jeg ved løst vævede stoffer mv. men ikke hvis det bare er en glat bomuld.
Her har jeg trykke en færdiglavet grydelappe på vlisen og her er det vigtigt med ri kanten
Ellers vil broderiet forskuppe sig under syningen da det jo kun er bagsiden der hæfter på vlisen. Der er jo både et mellemlag og forsiden der skal holdes på plads.
Vliesen køber jeg hos http://www.rothenborg.dk/dk/3_158_187/Broderitilbehoer,vlies-m.m./Filmoplast-klaebevlies.php , mener også de sælger i mindre ruller. Men der er flere forhandlere der har det efterhånden.
Håber det var en hjælp til en nybegynder i maskinbroderi.

1 kommentar:

Anita Tørmoen sagde ...

Så spennende å se hvordan du gjør det:)