tirsdag den 3. september 2013

Drømmefanger

Drømmefangeren stammer oprindelig fra det østlige USA. Her véd indianerne, at drømme har magiske egenskaber - og derved evnen til at ændre menneskers livsforløb 
Drømmefangerens historie er en af de smukkeste i indiansk mytologi. 

Nætterne er fyldt med både gode og dårlige drømme. Derfor hænger man en drømmefanger over barnets seng - eller i boligen, til alles nytte.
 
Drømmefangerens net filtrerer alle nattens drømme og lader kun de gode drømme flyde gennem hullet i midten, idet de blidt glider ned ad den bløde fjer - til drømmeren nedenunden. De dårlige drømme, som ikke kender vejen, bliver viklet ind i nettet - og opløses ved dagens første lys. 

Drømmefangeren beholder man hele livet, og dets gode kraft øges med fetich'er og personlige ejendele, som hænges på den. 


Ja så fik jeg begivet mig ud i noget helt nyt.
Da SFO ungerne har et ønske om at lave drømmefangere, måtte jeg jo sætte mig lidt ind i hvad det egentligt er for en størrelse.
En ring
Et net
Fjer
Og personlige ting.
Hmm, nå igang med opgaven og resultatet blev denne



Og hvordan laves den så.
Her er det en ring, 15 cm, hvor der er viklet bomuldsgarn om.
Derefter har jeg kørt snoren videre et lille stykke hen og bundet en knude, ( gentages til man når midten) knuden bliver løs og det hele skubber sig på plads efterhånden som man når ind mod midten. Husk der skal være et hul i midten.

Den indeholder:
Lidt perlepynt
Og fjeren selvfølgelig
en knap, der står for det kreative
En chili, der symbolisere min haveglæde
Og en smuk sten, der symbolisere mine dejlige stunder med familien. Hyggeturene ved stranden mm.

Den kunne have indeholdt så meget andet personligt, men da den lander i sfoen, kom hverken knappen fra min lille gule kjole, jeg ejede som. Min mors sølvfingerbøl som jeg har fået fordi jeg er den kreative i familien osv.







2 kommentarer:

Jette sagde ...

Din drømmefanger ser fin ud - spændende at høre om børnene i SFO'en får lavet deres egne drømmefangere ;o)

knhobby sagde ...

Der blev lavet så mange idag at jeg ikke engang nåede at tage billeder af dem. Og selv børnehaveklasse børn kan lave drømmefangere med lidt hjælp på sidelinien.