torsdag den 10. juli 2014

Kanter på Jersey.

En kjole mere, denne gang er den helt uden ærmer.

Da der er rigtig mange der bøvlet med ribkanter, vil jeg prøve at vise hvordan jeg laver dem.
Jeg bruger samme metoden enten jeg syr kanterne i rib eller i Jersey.
Båndet fåes hos hannes patchwork.


Først og fremmest bruger jeg visofixbånd. Det kan købet i alm stofforretninger vil jeg tro. Mit er fra hannes patchwork.


Først overlocker jeg kanten på. Her er det Jersey og jeg laver et lille ombuk og lader dem gå en smule over hinanden. Så det er bare en strimmel Jersey der her er overlocker på.


Bagefter stryger jeg visofixbåndet på i kanten. Det går ikke noget det buler lidt i rundingerne.


Her ses nakkelukningen fra retsiden.


Papiret trækkes af båndet, overloc kanten bøjes op under ribben. Ribkanten bøjes lige ned til den dækker syningen og stryges fast.


Så er den strøget fast og klar til at komme en tur i coveren.


Når man er ved at være rundt, bundes for starttrådene.


Når man er færdig, sættes nålene i højeste position, man tager sin lille saks eller pincetten


Føren den ind under trykfoden


Trækker den bagud, sammen med trådene.


Trækker trådene ca 10 cm. Ud og klipper dem over.


Så trækker man stoffet fri af maskinen og samtidig trækkes trådene aftomatisk om på bagsiden af stoffet. Klip den sidste tråd og bind et par knuder.


Og det blev så det færdige resultat. Mønsteret er ændret lidt fra den sidste, så det blev en rigtig steandmodel.
Og så har jeg forsøgt noget måske vildt. Jeg har prøvet at vende stoffet sidelæns. 
Jeg har en formodning om det går fordi det er lidt kraftigt. Men det må tiden vise om det trækker skævt.

1 kommentar:

HANNES Patchwork sagde ...

hej
Det var smart at bruge det vlisofix bånd til det... smiler...
http://hannesnetbutik.dk/shop/vliesofix-baand-10-mm-769p.html

Hilsen HANNES patchwork