mandag den 3. oktober 2016

Vandfald

Da flere ofte efterlyser symetoden til kjoler med vandfald, har jeg lavet en lille billedserie

Mønsteret er fra KreStoffer linie2 serien. Det er modelret til at passe til mig, fordi jeg er lille, og smal om skuldrene. Så skulle jeg bruge den direkte, ville den være uanstændig.
Ud over forstykke, bagstykke, 2 ærmer klippede jeg en strimmel 3,5 cm bred til nakken.
Kanten kan også bare bøjes om og stikkes.


Kanten overlocker på


På den ikke syede langside stryger jeg et stykke 1 cm. Bredt vlisofix bånd på.
(Købes hos hannes patchwork)


Papiret pilles af og kanten stryges ned på plads og stikkes med en coverstikning eller stræksøm.




Dernæst kanter jeg den øverste kant på forstykket med en overlock stikning.


Nu er skuldrene klar til at syes sammen, og det er nok her det plejer at volde problemer for nogle.
Men bagstykket skal ind imellem forstykket og "belægningen, hvis man kan kalde det stykke der skal være indvendig i kjolen det.


Start med at lægge forstykket flat ud på bordet med retsiden op.
Bagstykket ligges oven på, med vrangen op, så den passer i hakket. Lav kun en side af gangen, det er nemmest hvis man ikke lige er dus med måden at lave den på.
Fold nu resten af forstykket ned over



Nål det fast og vær OB's på at det strammer til i foldet så der bliver en fin overgang


Overlock det sammen. Og gør lige sådan med den anden skulder.


Vend og nål belægningstykkerne fast i ærmegabet så der er styr på det.


Nu er vandfaldet færdigt og der skal syes ærmer i.


Vær OB's på at kanten fra forstykket ligger pænt.




Jeg stryger vliesofixbånd på forneden og i ærmekanterne, trækker papiret af og syr sidesømmene


Oplægningen stryges på plads, og det giver ingen folder eller andre problemer når kanterne syes med en stræksøm


Så er der også nogle der har problemer med små ben eller ærmer i babytøj . Her er masser af plads, men det er en fordel at vende vragen ud og sy inde i ærmet. Så kan man sy meget små rundinger.
Når jeg bruger covermaskinen, trækker jeg trådene om på bagsiden og binder så snart jeg kan komme til det.
Når jeg slutter sømmen, kører jeg nålene baglæns til de står i højeste position, løfter trykfoden og trækker saksen nyder trykfoden. Derved trækker jeg de to overtråde fri og klipper. Når jeg så trækker stoffet ud følger overtrådene med om på bagsiden og er klar til at binde.


Og så blev min top færde.
50kr for stof fra videbæks garagesalg.

Ingen kommentarer: