lørdag den 4. februar 2012

Er det syet

I sommeren 2008 syede jeg et billede af Laura, og jeg har selvfølgelig haft lyst til at sy et af Christian også. Nu er Christian selv begyndt at snakke om at han også synes jeg skal have et af ham, når jeg nu har Laura hængende på vægen. Og ja, det har han jo helt ret i. Men det er et forholdsvis langsommelig proces, tror jeg brugte det meste af en sommerferie på det andet billede, og adskillige kilometer tråd.
Men nu har jeg igen tiden, og det er jo dejligt, derfor vil jeg prøve at lave en lille vejledning undervejs, hvis nogen skulle have lyst til at male med sytråd.

Først finder man et godt billede, beskær det, så det kun er det væsentlige der er med.
Dernæst skal billedet forstørres til den ønskede størrelse. Det kan gøres via endten en fremkaldelse eller hvis du har mulighed for at låne en projektor, hvilket jeg gjorde.

Tag et stykke mønsterpar og tegn omrids og markante detaljer på, jeg har bagefter tegnet det op med en tuschpen.
Tegningen vendes om, med bagsiden op og der skal nu findes bomuldsstoffer i passende farver. T
Tegn de forskellige dele op på visofix ( dobbeltklæbende viseline )
Stryg på stoffet og klip ud. Det er en god ide med lidt ekstra stof så bliver kanten fin, når den klippes ud.
Øjnene klar til at stryge på stof, en hvid bund, det blå ( eller den grundfarve øjnene har ) og den sorte purpil
Klar til at klippe ud, læg delene rigtig på bordet i forhold til hinanden, det gør det lettere at sætte rigtig sammen.
Øjnene samles, her kan man se hvor det blå skal være.
Husk at trække papiret af inden de samles ( på den blå og sorte ) Det stryges sammen.
Jeg har valgt hør til baggrund og strøget et stykke viseline bagpå 60 x 80 som jeg laver mit billede i. Dernæst bruges tegningen som skabelon til at lægge tingene rigtigt inden de stryges fast.
Her ligger hatten klar og jeg trækker forsigtig papiret ud under hatten. Derefter ligger jeg papiret over og passer til så den ligger rigtig. der kan sagtens stryges ovenpå papiret.
7 farver blev det til. Alle delene er strøget på og nu må der syes.
Der er forskellige metoder at gøre det på.
Brug alm. trykfod og sy frem og tilbage.
Brug BRS trykfod, hvis du har sådan en til din maskine
Eller gør som jeg brug broderi/stoppefod, sænk undertransportøren og gå igang.
Når man syr på den måde er det dig der styrer stinglænden, så vær opmærksom på den ikke bliver alt for lang. Øv lidt først.
Birgitte Busk har skrevet en bog der hedder : Er det syet.
I denne bog er der vejledning til at komme igang. Så kom igang, det er ikke svært og kan laves på en ganske alm. symaskine.
Det første jeg gør når jeg starter, er at nåle papiret fast oven på billedet, for nu skal markeringerne lige overføres til billedet. D.v.s de streger jeg har tegnet inde i billedet syes op så man har nogle linier at gå ud fra. Jeg syr bare oven på papiret.
På grund af flyvemaskinerne har jeg lige tegnet blusen op på et andet stykke mønsterpapir, fordi jeg skal bruge den når jeg skal have syet flyvemaskinerne. ( Hvilket iflg. Christian er et must ;)
Når alle detaljerne er syet er det tid til at pille papiret af. Det meste trækkes nemt af. Brug en pincet, hvis der sidder noget der ikke lige vil med. Husk det er kun hjælpe streger der er syet. Så nålen kommer igen :)
Det var opstarten, fortsættelsen kommer efterhånden som jeg kommer videre.

1 kommentar:

Eg sagde ...

Det skal nok blive godt, når det er færdig.. jeg glæder mig